|
Maxius
|
|
Chicken
Dołączył: 27 Kwi 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
|
Wysłany: Nie 8:58, 27 Kwi 2008 Temat postu: Zmienne W GameMakerze |
|
Czym jest zmienna? Jest to jakieś określone miejsce w pamięci komputera o określonej wartości, tekstowej bądź liczbowej. Za pomocą GMLa możesz definiować własne zmienne, wygląda to tak, ale musimy ją stworzyć, żeby nie było błędów przy kompilacji programu:
Kod: | var <nazwa zmiennej>; |
A potem deklarujemy:
Kod: | <nazwa zmiennej> = <wartość>; |
Uwaga! W Zmiennej nie mogą znajdować się spacje! zastępujemy je
znakiem '_'. W zmiennej także nie mogą się znajdować polskie znaki na
przykład: zamiast 'ś' wpisz 's' itd. oraz nie może się zaczynać od liczby, a oto przykład kilku błędnie zdefiniowanych zmiennych:
Kod: |
wysokość = 100;
10osoba = 'Jasio';
ilosc lat= 9; |
W GML znajdziemy także zmienne stałe naprzykład:
true - prawda (1).
false - fałsz (0).
pi - wartość pi (3.1415...).
Dwie pierwsze z nich przydają się w operacjach logicznych z których będziemy dość często korzystać =]
Mamy zmienną ale jej wartość chcemy zmienić, jak? Wygląda to tak samo jak definiowanie ich. Czyli:
Kod: |
imie='Jasio';
lat=lat+10;
bierzacy_rok=2005;
rok_urodzenia=bierzacy_rok-lat; |
Zamiast znaku '=' możemy użyć jeszcze czterech innych:
-= - odejmuje od wartości zmiennej.
+= - dodaje do wartości zmiennej.
*= - mnoży wartość zmiennej.
/= - dzieli wartość zmiennej.
Używanie ich może być bardzo przydatne choćby ze względu skrócenia kodu bo możemy tak:
A możemy tak:
Przykładowa zmienna:
W Create:
W Global Left Button:
W Draw:
draw_text(16,16,'Liczba '+string(liczba))
Teraz wytłumaczę ten przykład zmiennej.
W Create tworzymy zmienną liczba i ustalamy na zero czyli
W Global left button gdy klikniemy w dowolne miejsce roomu Dodajemy do zera 1 czyli
W Draw piszemy na 16,16 roomu tekst 'Liczba' .
I Oto mamy gotową przykładową zmienną.
Temat będzie aktualizowany. Ostatnia aktualizacja 28 kwietnia 2008r.
godz: 7:31
EDIT by TuxMan: dałem stworzenie zmiennej, jak chciał fervi
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Maxius dnia Nie 8:59, 27 Kwi 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
 |
TuxMan
|
|
Administrator

Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Iłowa Płeć:
|
Wysłany: Nie 8:58, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
Świetnie! Oby takich więcej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
fervi
|
|
Moderator Junior

Dołączył: 20 Mar 2008
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Nie 19:25, 27 Kwi 2008 Temat postu: |
|
Tak, tylko nikt nie pomyślał, że zmienną powinniśmy najpierw stworzyć, bo potem problemy są, że nie działa ...
Ucz się ortografii, fervi <_<
TuxMan
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
TuxMan
|
|
Administrator

Dołączył: 23 Sie 2006
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10 Skąd: Iłowa Płeć:
|
Wysłany: Pon 6:32, 28 Kwi 2008 Temat postu: |
|
fervi napisał: | Tak, tylko nikt nie pomyślał, że zmienną powinniśmy najpierw ztworzyć, bo potem problemy są, że nie działa ... |
Akurat dałem stworzenie zmiennej
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Skin Created by: Sigma12 Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
|
 |